DIDACTIEK
VISIE OP LEREN
Alles wordt ontwikkeld vanuit de volgende uitgangspunten over leren:
​
-
Leren gebeurt in interactie met elkaar;
-
Contexten spelen een belangrijke rol bij leren;
-
Leerlingen hebben (taal)steun nodig bij leren, zoals schematiseren en visualiseren;
-
Feedback is essentieel voor het leerproces.
​
De uitgangspunten moeten praktisch toepasbaar zijn voor elke docent. Het design en het feit dat het kant-en-klare werkvormen zijn, ondersteunt in deze behoefte. Dit neemt niet weg dat niet alles in beton is gegoten. Als u wilt kunt u eenvoudig uw eigen creativiteit loslaten met de sets kaarten om uw eigen werkvorm te bedenken.
Samenwerkend leren
De werkvormen zijn ontworpen om in groepjes van drie tot vier leerlingen uit te vormen. Ze worden gedwongen om elkaar vragen te stellen, denkstappen uit te leggen en te discussiëren. ​
Contextrijk
Op alle kaarten wordt de uitleg ondersteund met concrete voorbeelden. Hierdoor krijgen leerlingen een beeld van abstracte begrippen en concepten, zoals 'links'/'rechts' en rechtsbescherming/rechtshandhaving.
eENVOUDIG Differentiëren
Door de twee niveaus in elke product kun je eenvoudig differentiëren met uw leerlingen. Bijvoorbeeld door leerlingen gezamenlijk te laten starten op niveau basis en leerlingen die snel klaar zijn niveau extra aan te bieden.
Leren wordt zichtbaar
De kaarten liggen letterlijk op tafel. Hierdoor kunt u als docent goed en snel zien of leerlingen de juiste keuzes maken. Ideaal om in te zetten voor formatief handelen.
leren vanuit leerdoelen
Zonder doel is elke richting goed. Om de voorkomen dat de werkenvormen 'gewoon' leuk zijn, wordt er altijd vanuit leerdoelen gewerkt. Deze leerdoelen kun je als docent later terug laten komen in een PO of een toets.
Activerende didactiek
Door de verschillende werkvormen worden leerlingen gestimuleerd om actief na te denken over de leerstof. Naast dat er effectief geleerd wordt, brengen de boxen ook het plezier terug bij de leerlingen.